forside om oss livet med en Emma ned i vekt/kosthold barns kosthold mat/oppskrifter bryllup

Oljer

Det er ikke bare-bare ha med oljer gjre gitt!
Her er det mye man m passe p.


Maisolje, solsikkeolje og soyaolje br HIVES, av fire ulike grunner:
  • De inneholder for mye flerumettet omega-6 fett, som virker betennelseskende (astma, revmatisme, allergier, fibromyalgi m.m.).
  • De er alltid varmpresset. Dette er en industriell prosess som blant annet gir avfallsstoffer som transfett, frie radikaler, dimerer og polymerer.
  • De egner seg IKKE for steking pga innholdet av flerumettet fett.
  • De vil ved bruk fortrenge sunne oljer som olivenolje, rapsolje, avokadoolje.
Desverre s drar denne lista med seg majones (ikke kavli sin som er laget p raps), kaviar og majonessalater

  • Olivenolje, rapsolje, avokadoolje og makadamiaolje inneholder mye enumettet fett som er positivt for fettforbrenning, ledd, hud m.m.
  • Linfrolje, valnttolje og tran inneholder mye omega-3, og er meget varmeustabile. Br brukes som kosttilskudd, eller over salat.
  • Kokosolje (Cocosa) er den oljen med mest mettet fett, noe som er gunstig ved varmebehandling av mat.

P etiketten av alle oljene M det st kaldpresset eller xtra virgin, for at de skal vre sunne.

  • Cocosa fs kjpt p helsekosten i to varianter
Som skal brukes til steking og som ikke smaker noe
som IKKE m brukes til steking og som smaker kokos


Oljer i steking:
  • Mettet fett er best steke i fordi det er mer stabilt nr det gjelder varme, fettsyrene lar seg ikke delegge s fort som det umettet fett gjr.(Her er smr mest gunstig)
  • Man m ikke bruke for hy temperatur nr man varmer opp olje fordi det ved hye temperaturer skjer en oksidering/harskning av oljen og det dannes ugunstige stoffer. (Noen mener det blir til transfett, men her er det uenighet.)
  • Steking over 180 grader, med olje gr ut
  • Hvis du freser lk eller hvitlk i olivenoljen som varmes opp i pannen, tler oljen hy temperatur bedre. Lken inneholder nemlig spesielle svovelholdige antioksidanter som beskytter oljen mot oksidere under oppvarming.

Jeg pleier :
  • Steke i smr eller cocosa og evt tilsette en ss olje i maten, nr den er ferdig, fr den skal serveres
  • Gi Udo`s choise som kosttilskudd til bde Emma og meg (isteden for tran.. smak og behag)
  • Lage mat i leirgryte, snn at jeg ikke trenger bruke noe smr/olje i steking i det hele tatt.
Les mer i arkivet Desember 2010 November 2010 Oktober 2010





Anneli og Emma-Sophie

25, Fredrikstad

Kontakt: ilennana@hotmail.com Facebook: Anneli Aurora Fahlstrm Nordli Opptatt av kosthold, glad i mat, har ei nydelig datter og skriver om en blanding av alt mulig som opptar meg i hverdagen.

Sponsorer



Kategorier

Arkiv

Siste innlegg

Siste kommentarer

Lenker

hits