forside om oss livet med en Emma ned i vekt/kosthold barns kosthold mat/oppskrifter bryllup

Oljer

Det er ikke bare-bare å ha med oljer å gjøre gitt!
Her er det mye man må passe på.


Maisolje, solsikkeolje  og soyaolje  bør HIVES, av fire ulike grunner:
  • De inneholder for mye flerumettet omega-6 fett, som virker betennelsesøkende (astma, revmatisme, allergier, fibromyalgi m.m.).
  • De er alltid varmpresset. Dette er en industriell prosess som blant annet gir avfallsstoffer som transfett, frie radikaler, dimerer og polymerer.
  • De egner seg IKKE for steking pga innholdet av flerumettet fett.
  • De vil ved bruk fortrenge sunne oljer som olivenolje, rapsolje, avokadoolje.
Desverre så drar denne lista med seg majones (ikke kavli sin som er laget på raps), kaviar og majonessalater

  • Olivenolje, rapsolje, avokadoolje og makadamiaolje inneholder mye enumettet fett som er positivt for fettforbrenning, ledd, hud m.m.
  • Linfrøolje, valnøttolje og tran inneholder mye omega-3, og er meget varmeustabile. Bør brukes som kosttilskudd, eller over salat.
  • Kokosolje (Cocosa) er den oljen med mest mettet fett, noe som er gunstig ved varmebehandling av mat.

På etiketten av alle oljene MÅ det stå kaldpresset eller xtra virgin, for at de skal være sunne.

  • Cocosa fås kjøpt på helsekosten i to varianter
Som skal brukes til steking og som ikke smaker noe
som IKKE må brukes til steking og som smaker kokos


Oljer i steking:
  • Mettet fett er best å steke i fordi det er mer stabilt når det gjelder varme, fettsyrene lar seg ikke ødelegge så fort som det umettet fett gjør.(Her er smør mest gunstig)
  • Man må ikke bruke for høy temperatur når man varmer opp olje fordi det ved høye temperaturer skjer en oksidering/harskning av oljen og det dannes ugunstige stoffer. (Noen mener det blir til transfett, men her er det uenighet.)
  • Steking over 180 grader, med olje går ut
  • Hvis du freser løk eller hvitløk i olivenoljen som varmes opp i pannen, tåler oljen høy temperatur bedre. Løken inneholder nemlig spesielle svovelholdige antioksidanter som beskytter oljen mot å oksidere under oppvarming.

Jeg pleier å:
  • Steke i smør eller cocosa og evt tilsette en ss olje i maten, når den er ferdig, før den skal serveres
  • Gi Udo`s choise som kosttilskudd til både Emma og meg (isteden for tran.. smak og behag)
  • Lage mat i leirgryte, sånn at jeg ikke trenger bruke noe smør/olje i steking i det hele tatt.
Les mer i arkivet » Desember 2010 » November 2010 » Oktober 2010





Anneli og Emma-Sophie

25, Fredrikstad

Kontakt: ilennana@hotmail.com Facebook: Anneli Aurora Fahlstrøm Nordli Opptatt av kosthold, glad i mat, har ei nydelig datter og skriver om en blanding av alt mulig som opptar meg i hverdagen.

Sponsorer



Kategorier

Arkiv

Siste innlegg

Siste kommentarer

Lenker

hits