forside om oss livet med en Emma ned i vekt/kosthold barns kosthold mat/oppskrifter bryllup

Smoothiepatootie



Lille berta mi, elsker smoothien sin!
Hun tripper rundt p kjkkenet nr hun ser det er smoothie p gang.

"Mmmmmmm namnamnam"

Dagens Emmamiddag

I dag har vi spist hjemmelagd tomatsuppe med karbonadedeig i seg og med et lite dryss av ost. + 2 teskjeer tran da.

Emma syntes det var helt knall!




Tomatsuppe er veldig enkelt lage.

1. Brun lk og paprika i SMR
2. Hell p 2 bokser krossade tomater
3. trykk oppi en klsj med tomatpur
4. kok opp og tilsett flte eller melk
5. la koke i 10 minutters tid.
6. Smak til med salt og pepper
7. Nyyyt

Ogs kan man jo variere med s mangt.

Emma sitt helgegodis.

Smoothie, sukkererter og en rull med Bergene melk.




Velger Bergene melk til henne fordi at den da skal vre snn litt naturlig. Hrte nemlig om flere foreldre med ADHD barn som fortalte at kunstig vanilje, som er i annen sjokolade, fr barna deres til tippe helt over. Hres ikke srlig gunstig ut..


Emma har vrt syk i en ukes tid, med vondt i halsen, s hun har nesten ikke spist i det hele tatt. Men n begynner det heldigvis hjelpe.

Dagens middag i Anderssonresidensen.

Pappan og Emmaen har spist pannekaker med ost.

Dette er nok favoritten til begge de to skattene mine. Tror ikke at det er akkurat varianten "med ost" de foretrekker, men hadde glemt kjpe blbrsyltety:p

Jeg har spist salat med agurk, gul paprika, tomater, spinatblader, isberg, stilkselleri, egenmarinert gulost med litt oliven og soltrket tomat, kyllingfilet og rmmedressing.




Ble s ivirig nr jeg fikk denna salat sjefen i gr at jeg lagde s mye at vi vel har nok salat til holde til alle mltider ut uka, pluss litt ut i neste uke.

Barn trenger fett i kosten sin.

Spesielt barn trenger endel fett i kosten sin da vekst, forbrenning, immunforsvar, lring, konsentrasjon og flere omrder fungerer mye bedre nr de har fett ta av.

Barn spiser som oftest til de er mette og du trenger som oftest ikke vre redd for at mer fett i kosten betyr at de skal g opp i vekt. Fett og proteiner varer lenger som brensel enn karbohydrater og i tillegg blir man fortere mett av det.
Viktig prve seg frem da det som passer for et barn ikke ndvendigvis passer for et annet..

Hvordan f i barnet ditt fett, p en mte som du med fettfobi kanskje kan leve med:

  • Tilsett noen spiseskjeer med olivenolje i en ferdig gryterett (Oljen skal ikke koke, s hvis gryteretten skal varmes opp igjen, tilsett olje kun i porsjonene).
  • Avocado kan brukes p mange mter. Kan spises alene eller lag guacamole som barna kan bruke som dipp til grnnsaker, mos med banan til de minste, mulighetene er mange.
  • Ntter og fr (br males opp til barna er 4 r). Lag din egen msli med ntter og fr isteden for butikkmsli som stortsett alltid er tilsatt sukker, uansett hvor sunn den liksom skal vre.
  • Velg fete meieriprodukter isteden for light-produkter til barna (helst til voksne ogs, men:p). F.eks Hvis barnet drikker melk er det kjempefint med H-melk.(Jeg mener barn ikke skal drikke melk og gir heller noen biter ost og for dekke kalsiumbehovet, men skjnner det kan vre for radikalt siden vi hele tiden hrer om hvor fantastisk det er med melk.. Emma drikker melk i barnehagen, det fr holde..)
  • Velg bort lightprodukter i det store og det hele. Velg skikkelig leverpostei, smreost, kjttplegg osv
  • Lag din egen yoghurt av feit gresk yoghurt, med br og kanskje litt stevia i (naturlig ststoff). Da fr du en yoghurt med mer fett og mye mindre sukker enn ferdigyoghurtene.
  • Gi tran.
  • Velg feit fisk, som laks, rret og makrell. Makrell i tomat er flott som plegg!
  • Gi en ostebit som mellommltid.

Dagens Emmamiddag.

I dag har Emma spist god gammal fiskegrateng, med litt potet og masse smr.




Falt veeeeldig i smak.
Fiskegratengen av typen Findus koster 40 kroner for ei pakke p fire, p Rema 1000 denne uken!

Lp og kjp

Ps: hun spiste ikke hele den porsjonen alts. Fr vre mte p.

Emma sin absolutte favorittmat

Er og blir havregrt!




Vi koker opp ca en neve STORE havregryn, heller p 50/50 H-melk og vann, koker opp og lar det koke i ca ett minutt.
Blander inn en stor spiseskje med Cottage cheese (for proteiner) og en kladd med smr (for fett), en teskje kanel (for antioksidanter) og litt Stevia. (Naturlig stningsmiddel som er 200-300 ganger mer stt enn sukker, s det trengs bare en bitteliten pinch)

Ogs nyyyyter vi.

Fin og balansert for opprettholde et mest mulig stabilt blodsukker. S godt det lar seg gjre med havregryn da..

Detta kan lillesnupp spise til evigheten, tror jeg! Litt morsomt, for det var jo den aller frste maten hun fikk og hun har elsket det ever since. Og nr hun er syk og ikke vil ha noooe annet, s hjelper det alltid med litt grt.





Mere grt, mere grt!

Emma sin matfavoritt om dagen

Fiskepinner, brokkoli og potet




Til mamman sin store glede s spiste hun opp all brokkolien og nesten ikke noe potet:p
Barn liker jo mat med mye, sterk farge, s det er nok derfor;)

Bare blbr!

Grov frokostpannekake med rrte blbr til frokost <3





Dagens Emmamiddag

Sellerirot, rretfilet, basilikum, litt smr og en god dsj olivenolje



Les mer i arkivet Februar 2011 Januar 2011 Desember 2010





Anneli og Emma-Sophie

25, Fredrikstad

Kontakt: ilennana@hotmail.com Opptatt av kosthold, glad i mat, har ei nydelig datter og skriver om en blanding av alt mulig som opptar meg i hverdagen.

Sponsorer



Kategorier

Arkiv

Siste innlegg

Siste kommentarer

Lenker

hits