forside om oss livet med en Emma ned i vekt/kosthold barns kosthold mat/oppskrifter bryllup

Smoothiepatootie



Lille berta mi, elsker smoothien sin!
Hun tripper rundt på kjøkkenet når hun ser det er smoothie på gang.

 

"Mmmmmmm namnamnam"

Dagens Emmamiddag

I dag har vi spist hjemmelagd tomatsuppe med karbonadedeig i seg og med et lite dryss av ost. + 2 teskjeer tran da.

Emma syntes det var helt knall!




Tomatsuppe er veldig enkelt å lage.

1. Brun løk og paprika i SMØR
2. Hell på 2 bokser krossade tomater
3. trykk oppi en klæsj med tomatpurè
4. kok opp og tilsett fløte eller melk
5. la koke i 10 minutters tid.
6. Smak til med salt og pepper
7. Nyyyt

 

Også kan man jo variere med så mangt.

Emma sitt helgegodis.

Smoothie, sukkererter og en rull med Bergene melk.




Velger Bergene melk til henne fordi at den da skal være sånn litt naturlig. Hørte nemlig om flere foreldre med ADHD barn som fortalte at kunstig vanilje, som er i annen sjokolade, får barna deres til å tippe helt over. Høres ikke særlig gunstig ut..


Emma har vært syk i en ukes tid, med vondt i halsen, så hun har nesten ikke spist i det hele tatt. Men nå begynner det heldigvis å hjelpe.

Dagens middag i Anderssonresidensen.

Pappan og Emmaen har spist pannekaker med ost.

Dette er nok favoritten til begge de to skattene mine. Tror ikke at det er akkurat varianten "med ost" de foretrekker, men hadde glemt å kjøpe blåbærsyltetøy:p

Jeg har spist salat med agurk, gul paprika, tomater, spinatblader, isberg, stilkselleri, egenmarinert gulost med litt oliven og soltørket tomat, kyllingfilet og rømmedressing.




Ble så ivirig når jeg fikk denna salat sjefen i går at jeg lagde så mye at vi vel har nok salat til å holde til alle måltider ut uka, pluss litt ut i neste uke.

Barn trenger fett i kosten sin.

Spesielt barn trenger endel fett i kosten sin da vekst, forbrenning, immunforsvar, læring, konsentrasjon og flere områder fungerer mye bedre når de har fett å ta av.

Barn spiser som oftest til de er mette og du trenger som oftest ikke være redd for at mer fett i kosten betyr at de skal gå opp i vekt. Fett og proteiner varer lenger som brensel enn karbohydrater og i tillegg blir man fortere mett av det.
Viktig å prøve seg frem da det som passer for et barn ikke nødvendigvis passer for et annet..

Hvordan få i barnet ditt fett, på en måte som du med fettfobi kanskje kan leve med:

  • Tilsett noen spiseskjeer med olivenolje i en ferdig gryterett (Oljen skal ikke koke, så hvis gryteretten skal varmes opp igjen, tilsett olje kun i porsjonene).
  • Avocado kan brukes på mange måter. Kan spises alene eller lag guacamole som barna kan bruke som dipp til grønnsaker, mos med banan til de minste, mulighetene er mange.
  • Nøtter og frø (bør males opp til barna er 4 år). Lag din egen müsli med nøtter og frø isteden for butikkmüsli som stortsett alltid er tilsatt sukker, uansett hvor sunn den liksom skal være.
  • Velg fete meieriprodukter isteden for light-produkter til barna (helst til voksne også, men:p). F.eks Hvis barnet drikker melk er det kjempefint med H-melk.(Jeg mener barn ikke skal drikke melk og gir heller noen biter ost og for å dekke kalsiumbehovet, men skjønner det kan være for radikalt siden vi hele tiden hører om hvor fantastisk det er med melk.. Emma drikker melk i barnehagen, det får holde..)
  • Velg bort lightprodukter i det store og det hele. Velg skikkelig leverpostei, smøreost, kjøttpålegg osv
  • Lag din egen yoghurt av feit gresk yoghurt, med bær og kanskje litt stevia i (naturlig søtstoff). Da får du en yoghurt med mer fett og mye mindre sukker enn ferdigyoghurtene.
  • Gi tran.
  • Velg feit fisk, som laks, ørret og makrell. Makrell i tomat er flott som pålegg!
  • Gi en ostebit som mellommåltid.

Dagens Emmamiddag.

I dag har Emma spist god gammal fiskegrateng, med litt potet og masse smør.




Falt veeeeldig i smak.
Fiskegratengen av typen Findus koster 40 kroner for ei pakke på fire, på Rema 1000 denne uken!

Løp og kjøp

Ps: hun spiste ikke hele den porsjonen altså. Får være måte på.

Emma sin absolutte favorittmat

Er og blir havregrøt!




Vi koker opp ca en neve STORE havregryn, heller på 50/50 H-melk og vann, koker opp og lar det koke i ca ett minutt.
Blander inn en stor spiseskje med Cottage cheese (for proteiner) og en kladd med smør (for fett), en teskje kanel (for antioksidanter) og litt Stevia. (Naturlig søtningsmiddel som er 200-300 ganger mer søtt enn sukker, så det trengs bare en bitteliten pinch)

Også nyyyyter vi.

Fin og balansert for å opprettholde et mest mulig stabilt blodsukker. Så godt det lar seg gjøre med havregryn da..

Detta kan lillesnupp spise til evigheten, tror jeg! Litt morsomt, for det var jo den aller første maten hun fikk og hun har elsket det ever since. Og når hun er syk og ikke vil ha noooe annet, så hjelper det alltid med litt grøt.

 





Mere grøt, mere grøt!

Emma sin matfavoritt om dagen

Fiskepinner, brokkoli og potet




Til mamman sin store glede så spiste hun opp all brokkolien og nesten ikke noe potet:p
Barn liker jo mat med mye, sterk farge, så det er nok derfor;)

Bare blåbær!

Grov frokostpannekake med rørte blåbær til frokost <3





Dagens Emmamiddag

Sellerirot, ørretfilet, basilikum, litt smør og en god dæsj olivenolje



Les mer i arkivet » Februar 2011 » Januar 2011 » Desember 2010





Anneli og Emma-Sophie

25, Fredrikstad

Kontakt: ilennana@hotmail.com Opptatt av kosthold, glad i mat, har ei nydelig datter og skriver om en blanding av alt mulig som opptar meg i hverdagen.

Sponsorer



Kategorier

Arkiv

Siste innlegg

Siste kommentarer

Lenker

hits